Zprávy
#NekuřFejky! JTI, druhá největší tabáková společnost, spouští kampaň proti ilegálním obchodu s tabákovými výrobky
V České republice se ročně spotřebuje na 150 000 000 kusů falešných cigaret a ještě víc se jich do Česka propašuje . Společnost JTI, druhá největší tabáková společnost na trhu, která prodává přední značky jako Camel a Winston, proto nyní startuje kampaň informující spotřebitele o nebezpečích spojených s falešnými a pašovanými tabákovými výrobky. Kampaň bude zastřešovat motto #NekurFejky a její součástí bude nový informační web i tradiční reklamní kampaň zaměřená na regiony s nejvyšším výskytem nelegálního tabáku.
„Víme, že si řada spotřebitelů neuvědomuje všechna rizika a všechny dopady nelegálních tabákových výrobků. Cílem naší kampaně je ukázat, že to není zločin bez obětí. Ilegální obchod s tabákem poškozuje stát, společnost, spotřebitele i legitimní podnikání. Okrádá vládu o daňové výnosy, poškozuje malé prodejce a funguje jako pozvánka pro organizovaný zločin do společnosti,“ zdůrazňuje Idil Yasa, generální ředitelka JTI pro Českou republiku. „Spotřebitelé přitom mají v potírání nelegálního obchodu s tabákem velkou roli tím, že se seznámí se všemi jeho dopady. Díky tomu mohou činit dobře informovaná, lepší rozhodnutí, tím, že si takové nelegální produkty nekoupí. Proto jim chceme poskytnout informace o tom, jaká je celá podoba organizovaného zločinu spojeného s falešnými a pašovanými tabákovými produkty. Vysvětlit jim, že nákup ‚levnější ilegální alternativy‘ na černém trhu je ve skutečnosti mnohem dražší a má mnohem širší negativní souvislosti, než se může na první pohled zdát,“ dodává Yasa.
V posledních dvou letech v České republice výrazně vzrostla spotřební daň na cigarety. To se odrazilo v navýšení cen cigaret o více než dvacet procent, což přivedlo spotřebitele k hledání levnějších alternativ na černém trhu. Jen na falešných cigaretách kvůli tomu daňoví poplatníci ročně přicházejí nejméně o 600 000 000 Kč na spotřební dani a na dani z přidané hodnoty, další peníze tratí na pašovaných cigaretách. Místo placení veřejné infrastruktury a služeb pak tyto peníze končí v kapsách zločinců a nezřídka se přímo z nich financuje ta nejzávažnější kriminalita včetně mezinárodního terorismu, obchodu s lidmi a převaděčství.
Dle studie renomované konzultační společnost Alvarez and Marsal vede zvýšení ceny tabákových výrobků o deset procent relativně vůči příjmům spotřebitelů k navýšení černého trhu s tabákem o sedm procent. Růst černého trhu v Česku naznačuje i aktuální výběr spotřební daně z tabákových výrobků. Letos stát dle údajů Ministerstva financí na spotřební dani získal zhruba o tři miliardy korun méně než za stejné období vloni – kdy navíc byla sazba daně nižší.
Cigarety nezdaněné v České republice nyní tvoří zhruba pět procent celkové domácí spotřeby. V roce 2019, než byla kvůli nemoci Covid 19 zavedena omezení na cestování, která narušila pašerácké trasy, ale také omezila turismus, dosáhl podíl cigaret nezdaněných v České republice téměř 10 procent. Padělané a pašované cigarety souhrnně spadají do této skupiny společně s cigaretami legálně dovezenými pro osobní spotřebu turisty nebo zahraničními pracovníky.
Regiony, kde se spotřebitelé můžou nejčastěji setkat s pašovanými či falešnými cigaretami, jsou severozápadní Čechy, zasažená je i severní Morava a Slezsko. Právě na tyto oblasti se JTI specificky zaměří v rámci informační kampaně proti nelegálním tabákovým výrobkům. Tu bude zastřešovat heslo #NekuřFejky a vedle reklamních ploch najdou spotřebitelé informace o nelegálních tabákových výrobcích na tomto webu.
Jako spotřebitel nemůžete nikdy vědět, co vlastně kouříte, když si koupíte nelegální tabákové produkty. U falšovaných cigaret neexistuje žádná kontrola kvality a byly v nich nalezeny cizorodé látky jako hlína, trus hlodavců i vysoké úrovně olova a kadmia. V tomto ohledu není velkého rozdílu mezi falešnými cigaretami a takzvanou metanolovou aférou.